Bas terbalik 21 pelajar terbunuh

 Sabtu, 20 Oktober 2012 
Foto: Orange
Foto: Orange
TEHERAN - Sebuah bus yang dipenuhi pelajar terbalik di jalan raya kerana dipandu laju .   Insiden yang terjadi di Iran ini, menyebabkan 21 pelajar terbunuh.

"Pemandu bas hilang kawalan  kerana memecut di jalan yang licin akibat hujan " . Kata pegawai polis ,Iran Kolonel Mohammad Reza Mehmandar, seperti dikutip The Washington Post, Sabtu (20/10/2012).

Mehmandar menambahkan, 23 orang pelajat lainnya turut cedera dalam kecelakaan ini. Mangsa yang cedera telah dikejar ke rumah sakit untuk rawatan. 

Kemalangan ini   terjadi di wilayah Izeh-Lordegan, sekira 500 kilomter sebelah barat daya Ibu Kota Iran, Teheran. Pihak keselamatan Iran masih terus menyiasat penyebab pasti dari pemandu yang kehilangan kendali atas busnya.

Iran selama ini dianggap memiliki tingkat keselamatan jalan raya yang paling buruk. Lebih dari 400 ribu kecelakaan jalan raya terjadi di Negeri Paramullah dan menyebabkan sekira 20 ribu orang meninggal akibat kecelakaan tiap tahunnya.

Umumnya, kecelakaan yang terjadi di Iran disebabkan   pemandu  yang ugal-ugalan, kenderaan yang tidak selamat  dan bahkan pengabaian aturan lalu lintas.
(faj)

Posting Komentar